fot. Janusz Jakubowski (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 2.0
Po kilkunastu latach eksploatacji lokomotyw elektrycznych Traxx P160 DC ich właściciel, Koleje Mazowieckie, ogłosiły przetarg na wykonanie naprawy na poziomie P5, czyli naprawy głównej, wszystkich posiadanych 11 sztuk. Wciąż nowoczesne elektrowozy, które zostały dostarczone w 2011 roku, prowadzą składy push-pull złożone z wagonów piętrowych.
Województwo mazowieckie jest obecnie jedynym regionem w Polsce, w którym eksploatuje się składy push-pull. Jest to również jedyne województwo naszym kraju, w którym pociągi piętrowe eksploatowane są na relatywnie dużą skalę (choć zmieni to zakup co najmniej 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przez PKP Intercity). Samorządowy przewoźnik Koleje Mazowieckie posiada 11 lokomotyw elektrycznych Traxx P160 DC, oznaczone jako seria EU47, a także 2 elektrowozy Gama (typ 111Eb), a także łącznie 59 wagonów piętrowych, wyprodukowanych przez Bombardier Transportation i Pesę Bydgoszcz. Początkowo KM eksploatowały jedynie wagony piętrowe produkcji Bombardier Transportation. Zestawy z nich złożone prowadziły początkowo lokomotywy elektryczne serii EU07, jednak po 3 latach zostały zastąpione przez wspomniane nowoczesne elektrowozy Traxx P160 DC.
Właśnie wprowadzenie do eksploatacji Traxxów umożliwiło wykorzystanie potencjału piętrowych zestawów Twindexx, które stały się wówczas składami push-pull (obsługują one głównie połączenia przyspieszone i ekspresy regionalne – także pod względem ilości takowych Mazowsze wyróżnia się na tle pozostałych województw). Te jednosystemowe czteroosiowe lokomotywy elektryczne o mocy 5,6 MW rozwijają prędkość 160 km/h. Po kilkunastu latach eksploatacji przyszedł czas na naprawę główną wszystkich posiadanych 11 elektrowozów. W tym celu KM ogłosiły przetarg na realizację zadania, określając przy tym szacowany czas obowiązywania zamówienia na 2 lata. Jak informuje zamawiający, oprócz wykonania napraw na poziomie utrzymania P5 zamówienie obejmie również prace dodatkowe oraz dostawę nowych kół monoblokowych wraz z ich wymianą.
Do składania ofert zaproszone zostały podmioty, które po 2010 roku wykonały naprawę na poziomie P4 lub P5 co najmniej dwóch lokomotyw elektrycznych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej nie mniejsze 120 km/h lub w ostatnich 5 latach takowe wyprodukowały. Będzie można je składać do dnia 18 lipca bieżącego roku do godziny 11:30 (otwarcie nastąpi dwa kwadranse później). Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 80% punktów. Po 10% punktów będzie mogło zostać przyznanych w zależności od okresu udzielonej gwarancji jakości oraz terminu wykonania zadania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.